ostrich-5956970_1280

På tide å få hodet opp av sanden?

Det er tøffe tider for mange små og mellomstore teknologiselskaper. Når markedet og den økonomiske situasjonen også er vanskelig for mange av kundene dine, velger disse kundene ofte det de tenker er den tryggeste veien for dem selv. Det betyr at de større, veletablerte konkurrentene dine blir valgt i stedet for deg. Og du har et problem, som potensielt er stort.

Det som ofte skjer.

Hva bør du gjøre i utfordrende tider, hvis du er et “up and coming” selskap, som vet at du virkelig kan levere høy verdi til kundene dine? Vi ser dessverre at mange håper at det snart “går over”, og venter med å satse. Ofte kutter de også i salg, markedsføring og til og med utvikling.  Dette gir ofte samme effekt som å stikke hodet i sanden.

Mange små og mellomstore selskaper har gode produkter og tjenester, og også fornøyde kunder. Men de kommer seg ikke videre på veien mot vekst og bedre lønnsomhet. I konkurransen mot mange og ofte større konkurrenter tør de ikke satse, blir fort usikre på veivalgene fremover, og derfor ganske handlingslammet.

Noen har lagt planer som viser seg ikke å holde vann i møtet med virkeligheten, eller som faktisk ikke er mulige å gjennomføre. Andre selskaper kutter alle de variable kostnader de kan, mens de venter på bedre tider. Gjør de dette lenge nok, vil de få andre problemer. Det kan fort føre til manglende produktinnovasjon og utvikling, kundefrafall, medarbeidere som slutter, osv. Ofte ender det på en trist måte.

Dessverre er dette en ganske vanlig situasjon, som vi i abcb møter ofte. Spesielt i tøffe tider som nå.

Spørsmålet er hva selskapene burde gjøre i stedet?

I mange tilfeller har vi erfart at det faktisk hjelper å engasjere eksterne rådgivere, som ikke har interne skylapper på. Som kan se utenfra og inn, i stedet for det motsatte. Spesielt hvis rådgiverne har relevant erfaring, har vært i tilsvarende situasjoner selv og faktisk kan komme med konstruktive bidrag. 

Det kan ofte handle om å gjøre en kritisk gjennomgang av eget verdiløfte og egen strategi. 

  • Hvordan kan selskapet fremstå tydeligere og med mer verdi enn konkurrentene?
  • Hvilke målgrupper har faktisk størst nytte av det du kan tilby? Kanskje det er noen andre enn dem du leverer til i dag?
  • Kanskje du må endre på hva du faktisk markedsfører og selger –  innovasjon i alt fra produkt, tjeneste, organisasjon og verdikjede er kritisk. Hvordan kan du for eksempel fremstå som et trygt og riktig valg for dine kunder – med lav risiko?
  • Hvordan når du best de kundene du ønsker å nå, og hvordan gjør du dette mest effektivt? Her kan det ofte være andre muligheter enn det du normalt benytter.
  • Hvis du kutte kostnader, kanskje det er andre kostnader enn dem du så for deg som faktisk burde kuttes, mens du samtidig investerer i andre aktiviteter? Dette kan være vanskelige valg å ta alene.

Det sies at i krisetider dukker det alltid opp noen nye vinnere, og nye idéer skapes. Det kan godt være ditt selskap som blir en av vinnerne, men ikke hvis fokuset kun er å redusere kostnader.

Her er noen av årsakene for hvorfor nye kunder kommer til oss for bistand:

    • Noen vil inn i et nytt marked – Norden, USA eller kanskje Asia. Eventuelt vil de nå andre målgrupper i sitt eksisterende geografisk marked
    • Egen kjernekompetanse er ikke på den kommersielle siden, men de ser verdien i eksterne rådgiveres erfaring, kunnskap og nettverk
    • Flere trenger mer båndbredde og gjennomføringskraft for raskt å kunne utvikle og gjennomføre gå-til-markedplaner. Det er en stor nok utfordring å få på plass gode planer, men gjennomføringen er der hvor svært mange feiler.
    • De ønsker å redusere forretningsrisikoen, og foretrekker en variabel og fleksibel tilnærming til kostnader, i stedet for å ta på seg høye faste kostnader for eksempelvis nye ansatte og kontorer

abcb har mange års ledererfaring fra internasjonale teknologiselskaper, startups og scaleups, og bistår selskaper med disse spørsmålene. Kontakt oss gjerne – en samtale eller et uforpliktende møte er alltid kostnadsfritt og konfidensielt. 

Posted in